Søk
  • Gjermund Nomeland

FINNMARK 2019

Tidlig en Juli morgen dro Stewen, Johan og Gjermund (undertegnede) til innsjekking ved Kjevik-lufthavn. Planen var å dra nordover etter arktiske tullefisker. Forventningene var store og vi hadde planlagt turen nøye måneder i forveien. Med en mellomlanding på Gardermoen for å så fly videre til Alta var det bare å hente ut leiebilen og kjøre retning destinasjonen. Vel fremme var vi ivrige etter å hente båten vi hadde leid, og komme oss ut så fort som mulig. I tillegg var dette den natta det var meldt minst vind på hele turen så her var det bare å være effektiv og hive seg ut!

Vi hadde på forhånd studert sjøkart nøye og sett oss ut noen plasser som vi hadde troa på. Med Johan ved roret og stø kurs ut til plassen, fikk vi slengt ut anker og rigget opp og sendt ned agnene i rekordtempo. Alle unntatt Stewen som var så ivrig at han klarte å kroke seg selv i kjeften.

Merker aldeles ingenting på første oppsveivinng, men i enden av slepet henger det jammen et tverrhalet langebarn som første target-art for turen! Digg! Ikke lenge etter sveiver Johan opp en krokulke. Det ble masse krokulker på oss alle sammen på denne plassen og vi kom helt ut av tellingen. Bestemte oss etterhvert for å teste neste plass vi hadde sett oss ut.

Her var det også nok av krokulker, men også mer tverrhalet så Stewen og Johan fikk krysset de også ganske rask. Så skjer det.. Stewen sveiver opp for agn-sjekk, han kan formidle at det antageligvis henger en liten tverrhalet eller krokulke på. Men når slepet er dratt opp i båten og vi ser hva som henger på burde jeg og Johan ha holdt oss for ørene. For dette skriket tror jeg de hørte helt til Alta:

Tiskjegg!! Vi er helt fortumla hele gjengen og jubelbrøl og bamseklemmer deles ut i hytt og gevær. Helt rått og det er bare å gratulere Stewen! Men ingen tid å miste for her kan det være flere, og riktignok ikke altfor lenge etterpå..:

Tiskjegg på meg også!!

Etterhvert kom det også opp en feit krokulke hos Johan.

Glattulke kom opp som ny art på Stewen.

Ingen grunn til å gi seg for her nede kan det bo mye rart. Jeg og Stewen justerer alle takkel til ålebrosmer.

Etter en stund er det på tide med ny agn-sjekk. Strammer til og kjenner krabbe.. F.. Bare å få denne opp fortest mulig, lada om, og få sendt ut på nytt. Kikker ned i vannet når det nærmer seg. Var krabbe ja.. men vent! Hva er det der!?? Krabba henger overhodet ikke i takkelet men har en stram klype i en svær ålebrosme! I panikk roper jeg etter håv, men før den er på plass slipper heldigvis krabba av seg selv. Opp i båten med ålebrosma og dermed var art nr.#134 et faktum for min del! Husker egentlig ikke av hva som skjedde på dette tidspunktet. Men setningen "Dette er så sykt" kom vel med jevne mellomrom fra kjeften til alle mann.

Så gikk det noen timer hvor det ikke kom opp særlig mye spennende. Bare masse små krokulker. Johan er likevel skjerpet og fast bestemt på å få tiskjegg eller ålebrosme han også, og plutselig:

Tiskjegg til Johan! Betydelig større en de som jeg og Stewen har fått! Tror hele verden ramlet av skuldrene til Johan på dette tidspunktet.

Vinden tar seg opp utpå. Så vi bestemmer oss for å komme oss i land og få veid og målt fangstene.

Det ble potensiell Nrek på:

Krokulke: (Johan)

Tverrhalet: (Gjermund)

Tiskjegg: (Johan)

Nordlig Ålebrosme: (Gjermund)

Bare første døgnet med et slik resultat var vi mildt sagt fornøyd. Hadde aldri forventet tiskjegg på alle mann og potensiell nrek på alle disse artene på bare noen timers fiske!

Dagen etter var vinden blitt verre og det så ikke særlig fristende ut å utpå. Vi bestemte oss derfor å gå etter pukkellaks. Disse har det vært rapportert mye av i denne delen av Finnmark i år. Jeg hadde fått tips av Albin fra Sfk-galskap som hadde landet denne arten i en elv i nærheten for noen uker siden, så vi dro avsted for å teste. Kort fortalt. Hele denne dagen gikk til blanking... og det gjorde neste dag også. Sett bort fra noen falske alarmer:

Fjerde dagen hadde endelig sjøen roet seg litt igjen. Jeg bestemte meg likevel for å prøve etter pukkellaks, mens Johan og Stewen dro ut på sjøen etter Nordlig ålebrosme i området vi var tidligere. Fremme ved elva var det lite å se, og etter noen hundre kast begynte jeg å miste troa.. Tenkte at det blir vel ikke noe pukkel i dag heller.. Plutselig skyter det opp 3-4 fisk litt lengre nede som nyttårsraketter! Dette må jo være pukkel! Springer alt jeg har nedover elva og kaster mark-klysa ut, og det smeller på nesten umiddelbart! Dette var en helt annen fight en med sjø-ørretene jeg hadde fått tidligere. Får etterhvert kontroll på fisken og styrt den inn i håven. Pukkellaks! Art nr.135 Check!

Fomler fram mobilen for å knipse noen bilder og midt i seansen ringer Stewen. "Æ..ææ. Æ FIKK AN!! NORDLIG ÅLEBROSME!". Stewen hadde fått et beist av en nordlig ålebrosme med en lengde på hele 33cm!

Hiver meg i bilen og kjører retning havna for å vente på de andre, og underveis ringer et svært letta Johan som endelig også hadde landet ålebrosma som sin art nr.126! For en tur!

Neste dag ville Johan prøve pukkel mens jeg og Stewen var gira på å prøve noen nye plasser på sjøen. Forsøkte noen plasser litt grunnere men her var glattulkene og krabbene mer plagsomme. Bestemmer oss for å gå dypere igjen. Veldig lite liv, men plutselig ser jeg et tydelig napp på stanga. Det er ikke ofte man ser nappene på mikro-fiske på 100m dyp så dette var i grunn litt spennende. Sveiver forsiktig opp og merker det er litt mer tyngde en det har vært på de andre fiskene som har kommet opp før. I overflata dukker det opp en feit ålebrosme.

Etter dette skjedde det ikke særlig mye. Vinden tok seg opp igjen og vi dro inn mot land for å møte Johan som hadde fått nok av laksefiske. Fikk ålebrosma på vekta og måtte beklage til Stewen at norgesrekorden hans var slått. Noe som var litt synd siden Stewen har tenkt å tatovere sin første norgesrekord. Hvis han får plass til flere tatoveringer på kroppen da :D

Da var siste dag ankommet. Båten måtte leveres og vi måtte gjøre oss klare til hjemreise. Et siste forsøk på pukkellaks for Stewen og Johan. Jeg lot stanga ligge og ble fungerende som fiske-speider og irriterende sidekommentator. De var endel fisk å se til å begynne med men ingen av disse viste noen interesse i det hele tatt. Veldig sur vind denne dagen så jeg blir etterhvert nødt til å sette meg i bilen for litt varme. Blir sittende og halvsove en stund før jeg skvetter av at bildøra blir revet opp. Der står en blåsprengt og pesende Stewen med en pukkellaks i hånda, og klarer ikke å få frem et ord. Pukkellaks og art nr.115 på Stewen i siste timen!!

Helt matte etter en tur med så sykt bra uttelling, måtte vi nå se oss i retning av flyplassen og det glad Sørlandet.